‘Een greep’ uit de reddingen en acties bij het Station Stellendam

Indienststelling van ‘De Zeemanspot’

1970

Door het gereedkomen van de Haringvlietdam in 1970, werd de afsluiting van het Haringvliet een feit. In 1971 werd een nieuwe ligplaats in de buitenhaven van Stellendam in gebruik genomen.

landkaart met Haringvlietdam1972

Op 11 november 1972 vierden de Stellendammers feest. Een nieuwe boot, met de naam ‘De Zeemanspot’ werd overgedragen aan schipper Teeuw van Ours. De boot heeft 29 jaar trouwe dienst gedaan en kostte ƒ 1. 285.000.-.

1980

In 1980 zorgde, naast hulp aan de visserij, de watersport voor driekwart van de acties.

1985

In de ochtend van 5 september 1985 voer het Noorse zeilschip “Tullemon” op de Noordzee met een West tot Noordwestenwind van 7-8. Het schip wilde de haven van Hoek van Holland binnenvaren maar kreeg daarvoor geen toestemming. De schipper met zijn vrouw besloten naar de haven van Stellendam te varen, maar het liep vast op de Ribben, een zandbank voor de kust van Goeree. Rond 12.30 uur zond de Noor een noodsignaal uit, waarna ‘De Zeemanspot’ onmiddellijk uitvoer. Vanwege de woeste zee was het onmogelijk om verbinding te maken met het 12 meter lange jacht.

Schipper Koese zag al snel dat de situatie hopeloos was en drong er bij het echtpaar op aan het schip te verlaten. Na veel aandringen besloot de vrouw dit te doen. Via de rubberboot kwam zij veilig aan boord van de reddingboot. Rond 17.00 uur besloot ook de schipper het schip te verlaten en sprong in zee waar hij door de bemanning van de ‘De Zeemanspot’ werd opgepikt. Het echtpaar werd veilig naar de wal gebracht, terwijl het zeilschip zonk en verloren is gegaan.

1987

Op 6 maart 1987, tegen 20.00 uur, werd de bemanning van de ‘De Zeemanspot’ opgeroepen voor de ramp met de veerboot ‘Herald of Free Enterprise’ in Zeebrugge. Ongeveer 130 mensen vonden hierbij de dood. Voor ‘De Zeemanspot’ was het een eind varen en men kwam pas om 01.00 uur bij de rampplek aan. De boot werd ingezet bij het afzoeken van de omgeving naar mogelijk in het water liggende slachtoffers. De hele nacht werd gezocht, echter zonder resultaat. Omdat er gebrek was aan brancards stelde men de 16, standaard aan boord zijnde brancards, ter beschikking. Halverwege de zaterdagmorgen was de hulp niet langer nodig en zaterdagmiddag, rond 14.30 uur was de reddingboot terug in Stellendam. Later kregen de redders voor deze hulp een onderscheiding.

januari 1990

Op vrijdag 27 januari 1990 strandde de garnalenkotter SCH25 op de zandplaat Ooster. De kotter zou er, door het neergaand tij, het grootste deel van de dag niet meer af kunnen komen. De vissersboot was geladen met verse garnalen voor de visafslag in Stellendam. De schipper rekende er al op dat zijn vangst verloren zou gaan, maar had niet op de redders gerekend. Zowel de ‘Griend’ uit Ouddorp als de ‘De Zeemanspot’ waren ter plaatse aangekomen. De ‘Griend’ haalde de viskisten met garnalen van de kotter en bracht ze aan boord van ‘De Zeemanspot’. Nadat alles geladen was, bracht deze ze naar de visafslag.

februari 1990

Op 18 februari 1990 was het Amerikaanse booreiland ‘Gilbert Rowe’ op weg voor onderhoud naar Rotterdam toen één van de 2 sleepboten problemen kreeg met de stuurmotor. De andere sleepboot was niet in staat het platform alleen op koers te houden en het platform werd richting Hoek van Holland gestuwd in een woeste zee en een noordwestenwind van 9-10. Schipper Koese had dit op de scanner gehoord en nam contact op met het Kustwachtcentrum. In overleg met station Hoek van Holland werd besloten dat de ‘Koningin Juliana’ uit Hoek van Holland en ‘De Zeemanspot’ uit Stellendam er naar toe zouden gaan. Inmiddels waren ook helikopters gealarmeerd. Deze haalden 33 zeelieden van boord.

golven beuken tegen het schip

1997

Op 13 juli 1997 voeren een 65-jarige Duitser en zijn 43-jarige schoonzoon met hun jacht ‘Desiree’ in het Slijkgat, op weg naar de haven van Stellendam toen plotseling de vader overboord viel. De schoonzoon kon echter totaal niet zeilen zodat het jacht al spoedig hulpeloos ronddreef. Het was regenachtig met een fikse noordwestenwind 6-7. ‘De Zeemanspot’, en de reddingboten ‘John Stegers’ en ‘Griend’ werden opgeroepen. De ‘John Stegers’ was als eerste ter plaatse en bracht 2 redders over, die het schip naar Stellendam brachten. Een grote zoekactie werd op touw gezet met diverse reddingboten, een vliegtuig en een helikopter van de Marine, de havendienst en de Ouddorpse Reddingsbrigade. Een groot gebied werd afgezocht. Zonder resultaat. Om half 4 werd de zoekactie afgeblazen.

2001

In 2001 werd ‘De Zeemanspot’ vervangen door de uit Breskens afkomstige ‘Prinses Margriet’.

2003

Tot 2003 bleef ‘De Zeemanspot’ in Stellendam als reserveboot. In dat jaar werd de reddingboot verkocht aan twee particulieren in de IJmond.

In de loop van 29 jaar heeft ‘De Zeemanspot’ veel verschillende meldingen gehad variërend van vermiste surfers, scheepsbrand en jachten in nood, tot gestrande kotters.

Uit: KNRM - De Historie van Station Stellendam